Font Size

Profile

Cpanel

Stres – jak z nim walczyć

1.  Po pierwsze: oswoić stres, tzn. wykorzystać go do swoich celów.  Aby tego dokonać, musisz uświadomić sobie, że stres to nie tylko przyczyny (np. ważny egzamin), ale i sposób, w jaki na nie reagujesz (np. pustka w głowie, drżące dłonie, miękkie kolana). nerwy
2. Pamiętaj też, że jest to normalne zjawisko, spotykane na każdym kroku. W życiu czeka na Ciebie jeszcze wiele sytuacji stresowych, więc zamiast się bać, spróbuj stres poznać i... polubić.
3. Podstawowa prawda o stresie jest taka, że powstaje on w Twojej głowie. Decyduje o tym nie samo zagrożenie, lecz Twoja ocena sytuacji. To co dla Ciebie jest stresem, ktoś inny może odbierać zupełnie inaczej. Dlatego musisz zdać sobie sprawę z tego, że stres nie jest czymś obiektywnym, jest tylko wytworem Twojego umysłu, a więc w rzeczywistości nie istnieje!
4. Nie uciekaj od problemów, lecz staraj się stawić im czoła, gdy są jeszcze na tyle małe, że można sobie z nimi dać radę.  Chowanie głowy w piasek nic nie da, a na dłuższą metę może bardzo zaszkodzić.
5. Nie zostawiaj nauki na ostatnią chwilę – osoby systematyczne, dobrze przygotowane, mają niższy poziom lęku niż uczący się na ostatnią chwilę.
6. Miej czas dla siebie i pozwól sobie na relaks - idź na spacer, obejrzyj coś lekkiego albo przeczytaj ulubioną książkę. Rób sobie drobne przyjemności.
7. Postaw na ruch. Ćwiczenia fizyczne są sprawdzonym i niezawodnym sposobem na udręki duszy. Jest kilka sposobów, które każdy może wypróbować: może to być jazda na rowerze, gimnastyka, taniec, sporty walki, ale nawet zwykły spacer.
8. Zrób sobie aromatyczną kąpiel. W tym celu można wykorzystać olejki zapachowe. Najlepsze są zapachy geranium, lawendy, kalenduli i drzewa sandałowego.
9. Możesz pić napary z ziół uspokajających, np. melisy. Naturalne metody są pewniejsze niż środki chemiczne i nie mają ubocznych skutków.
10. Skorzystaj z pomocy rodziny, przyjaciół itp. Porozmawiaj z kimś zaufanym, kto Cię wysłucha. Nawet jeśli hołdujesz zasadzie „Chłopaki nie płaczą”, nie wstydź się wyrażać swoich emocji. Każdy miewa gorsze dni, gdy potrzebuje komuś się wyżalić. Często jeszcze ta druga osoba, patrząc z boku, może nam pomóc rozwiązać problem lub zrozumieć jego przyczynę.
11. Naucz się mówić "nie". Wszyscy czegoś od Ciebie chcą: rodzice, żebyś osiągał jak najlepsze wyniki, znajomi, że pójdziesz z nimi na imprezę, młodszy brat, że napiszesz mu wypracowanie itd. A Ty nie umiesz odmawiać. Nie potrafisz powiedzieć: jestem zajęty, nie potrafię tego zrobić. Często działasz pod presją czasu - bo obiecałaś. Jeśli nauczysz się odmawiać - pozbędziesz się stresu i wrażenia, że jesteś wykorzystywany.
12. Dbaj o swoje poczucie humoru - śmiech to zdrowie. Pogodny człowiek dostrzega więcej powodów do zadowolenia.
13. Myśl pozytywnie. Optymizm i wiara we własne siły to bardzo ważny czynnik w walce ze stresem. Utwierdzaj się w swoich możliwościach. Możesz stosować do tego afirmacje, np. powtarzać sobie z wiarą i przekonaniem:
Mam właściwą odpowiedź we właściwej chwili.
Pamiętam wszystko co mi potrzeba.
Jestem spokojny i pewny siebie.
14. Unikaj negatywnych myśli, nie twórz czarnych scenariuszy. Najlepiej wyrzuć ze swojego słownika takie zdania: „To się nie uda”, „Znów mi nie wyszło”, „Mam pecha, jak zwykle”. Czarnowidztwo może się okazać samospełniającą się przepowiednią